Alexandr III. informoval židovskou delegaci, že násilí vůči jejich soukmenovcům na jihu bylo zapříčiněno agitací „anarchistů“; toto carovo prohlášení jasně odhaluje, že se rozhodl využít nepokojů na jihu ve prospěch své reakční politiky.
Společnost Zemlja i Volja shledává za povinnost prohlásit, že rozdmýchaný etnický antagonismus stojí v naprostém rozporu k základním principům revolučních socialistů, kteří chápou mezinárodní solidaritu jako jednu z hlavních podmínek revolučního úspěchu.
Za vyprovokování národních vášní je zcela jistě odpovědný Alexandr III., který jako všichni despotové velmi dobře zná význam římského rčení „rozděl a panuj“.
Bití Židů je výsledkem zoufalé situace lidí a středověké politiky zatlačování Židů do uzavřené, relativně malé oblasti.
Nechť zodpovědnost za násilí, které bylo způsobeno Židům na jihu, padne na vládu a vykořisťovatele obecně. Ti svým nesmírným útlakem přiměli ruský lid vyjádřit protesty takovýmto způsobem.
MISHKINSKY, Moshe: „Black Repartition“ and the pogroms of 1881-1882. In: Klier, John Doyle - Lambroza, Shlomo (eds.): Pogroms. Antijewish Violence in Modern Russian History. Cambridge 1992, s. 95.
Lid Ukrajiny strádá nejvíce ze všeho od Židů. Kdo mu bere z rukou půdu, lesy, hostince? Židé! […] Kamkoliv se podíváte, kamkoliv jdete - Židé jsou všude. Žid vás proklíná, Žid vás šidí, pije vaši krev. […] Ale teď, sotvaže mužik povstal, aby se osvobodil od svých nepřátel, jako to učinil v Jelizavetgradu, Kyjevě, Smele, car najednou přišel zachránit Židy: jsou povoláváni vojáci z Ruska a teče mužikova křesťanská krev. […] Začali jste povstání proti Židům. Udělali jste dobře. Brzy se vzpoura rozšíří po celém Rusku proti carovi, pánům, Židům.
HABERER, Erich: Cosmopolitanism, Antisemitism and Populism: A Reappraisal of the Russian and the Jewish Response to the Pogroms of 1881-1882. In: Klier, John Doyle - Lambroza, Shlomo (eds.): Pogroms. Antijewish Violence in Modern Russian History. Cambridge 1992, s. 105.
Bratři dělníci. Bijete Židy, ale bez rozmyslu. Neměli byste bít židáka, protože je Žid a modlí se ke svému vlastnímu bohu - koneckonců existuje jeden bůh pro všechny - ale protože ožebračuje lid a saje krev pracujícího člověka. Uznejte, že náš kupec či továrník olupuje a ožebračuje dělníka ještě víc než Žid. […] Takového příživníka bychom měli nechat na pokoji a Žida, vydělávajícího si možná na svou skývu chleba prací stejně těžkou jako my, […] bychom měli ničit? Chudému dělníku ubližovat je hřích, byť by to byl třeba Tatar. Jestliže máme udeřit, potom udeřme na každého kořistícího kulaka […], na každou autoritu, která brání naše vykořisťovatele, která střílí do lidí na obranu takových bídných milionářů jako je Brodskij a zabíjí nevinné.
KRASNYJ-ADMONI, Grigorij Jakovlevič (ed.): Materialy dlja istorii antijevrejskijch pogromov v Rossii II. Vosmidesjatyje gody (15 aprelja 1881 g. - 29 fevralja 1882 g.). Petrograd - Moskva 1923, s. 225.
Proč bijí (pogromisté) pouze Židy? Ano, vy, bratři, podívejte se blíže na samotné Židy a uvidíte, že zdaleka ne všichni jsou bohatí, ne všichni jsou kulaci. Je mezi nimi mnoho takových, kteří si vydělávají na chléb svým potem, jsou utlačováni kulaky a pány stejně jako vy. […] Pochopte, že všichni dělníci jakékoliv víry a národnosti se musí sjednotit a musí bojovat proti svému společnému nepříteli.
HABERER, Erich: Cosmopolitanism, Antisemitism and Populism. A Reappraisal of the Russian and the Jewish Response to the Pogroms of 1881-1882. In: tamtéž, s. 107.
Musím přiznat, že shledávám tuto otázku [židovských pogromů] mimořádně komplikovanou a z praktického hlediska velmi obtížnou pro stranu, která se snaží přiblížit lidu a vyburcovat jej proti vládě. Vyřešit ji teoreticky na papíře je velmi snadné. Ale vzhledem k současným lidovým vášním a potřebě ruských socialistů mít lid kdykoliv to je možno na své straně, je to docela jiná záležitost.
VOJTINSKIJ, Vladimir S. - NIKOLAJEVSKIJ, Boris I. (eds.): Iz archiva archiva Pavla Borisoviče Akselroda, 1881-1906. Berlín 1906, s. 30.
Stanoviska Lva Dejče (Lejba Deutsche) reprezentujícího ruské socialisty v Ženevě, jak je tlumočil P. B. Axelrodovi:
My jako socialisté-internacionalisté bychom vůbec neměli uznávat zvláštní závazky vůči soukmenovcům („soplemenniki“) […]. Samozřejmě neříkáme, že bychom měli zůstat lhostejní […], ale náš přístup k (židovskému) problému musí být založen na obecně socialistickém hledisku, které se snaží národy spojovat namísto izolování jedné (židovské) národnosti ještě více, než jak tomu v daném případě je. Tudíž […] jim nedoporučujeme přesídlovat do Palestiny, kde by se pouze ještě více zatvrdili ve svých předsudcích. […] Jestliže mají emigrovat, ať jdou do Ameriky, kde splynou s místním obyvatelstvem.
HABERER, Erich: Jews and Revolution in Nineteenth-Century Russia. New York 1995, s. 215.
Lev Dejč (Lejb Deutsch) P. B. Axelrodovi:
Plně souhlasím s myšlenkami vyjádřenými Petrem Lavrovem. Musíme být realisté, v praxi je nyní židovská otázka pro revolucionáře zcela neřešitelnou. Například, co bychom teď měli dělat v Baltě, když tam zbili Židy? Podpořit je, […] „abychom vyvolali nenávist rolníků proti revolucionářům, kteří nejenže zabili cara, ale také brání Židy“. […] To je prostě smrtící cesta pro Židy, i pro revolucionáře. […] Samozřejmě je naší největší povinností snažit se o rovná práva pro Židy […], ale to, jak se říká, je aktivita vyšších kruhů; a vést pacifikační agitaci mezi lidem je v současnosti pro stranu velmi obtížné. Nemysli si, že mne to netrápí a neznepokojuje […], ale jde pořád o totéž: vždy zůstanu členem ruské revoluční strany a nemám v úmyslu se od ní oddělit třeba jen na jediný den pro tento rozpor […], který samozřejmě není dílem strany.
VOJTINSKIJ, Vladimir S. - NIKOLAJEVSKIJ, Boris I. (eds.): Iz archiva archiva Pavla Borisoviče Akselroda, 1881-1906. Berlín 1906, s. 31.